De eerste week... - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Ramona Overdijk - WaarBenJij.nu De eerste week... - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Ramona Overdijk - WaarBenJij.nu

De eerste week...

Door: Ramona

Blijf op de hoogte en volg Ramona

01 September 2017 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Dag lieve vriendjes, vriendinnetjes & familie,

Hier dan toch een blog, iedereen vraagt heel lief hoe het hier is en elke keer ben ik weer hetzelfde aan het antwoorden. Een blog leek mij dus toch een goed idee. Ik weet niet hoe lang ik dit een goed idee vind, maar hier is die dan, mijn eerste en misschien laatste blog:

De eerste week is voorbij gevlogen en was al super leuk. Ik heb zoveel te vertellen, waar zal ik eens beginnen...

Ik zal eerst maar eens vertellen over mijn omgeving. Ik woon op een complex met 37 jongeren, met 7 verschillende nationaliteiten(Duitsers, Zwitser, Zimbabwe, Schotten, Nederlanders, Amerikanen en veel Engelsen) , met een gemiddelde leeftijd van 19/20 jaar, met wat uitschieters van 28 en 35 jaar. We praten de hele dag Engels en ik leer dan ook elke dag meerdere woorden. We hebben een pooltafel, tafeltennistafel, zwembad, voetbalveldje en volleybalveldje. Het tafeltennissen is elke avond ontzettend fanatiek. Ik blijf verliezen van twee jongens, maar kan gelukkig ook veel mensen verslaan. We hebben gisteren een volleybal gekocht, dus nu wordt er elke dag fanatiek gevolleybald. Om het complex zit een hek met een code, op het meidenhuis en jongenshuis zit een code en 's nachts is er een bewaker op ons terrein. Je voelt je hier dus echt wel veilig. 's Avonds mogen we alleen met de taxi de deur uit. Er is altijd wel ergens gezelligheid en als je het teveel vindt kun je je terugtrekken op je kamer. Al deel ik die met drie anderen meiden, een Duitser, een Engelse en Selke natuurlijk. We hebben een huishond, haar naam is Dora en zij wilt van iedereen aandacht, dus die krijgt ze.

We hebben al een voetbalwedstrijd gezien van een lokaalteam, we hebben gebraaid (bbq), we hebben geoefend met de kliktaal, we hebben bij het kampvuur gezeten en we hebben karaoke gezongen in een bar op het strand. Dat laatste was ook prachtig met de hele groep.

Dan nu over de kinderen die wij sportlessen geven. Elke dag rijden we met busjes naar drie verschillende scholen. Over het algemeen zijn ze gemotiveerd om te sporten en heel fanatiek en vrolijk. Ze leren ons dansjes en liedjes en wij leren ze dan basketbal, korfbal, cricket, voetbal, rugby en hockey. We zingen en dansen veel, zelfs als iemand een compliment verdiend doen we dat al zingend en dansend. De sportlessen geven we op grasvelden/stenen. Er ligt overal in de stad ontzettend veel troep in het gras, dus tijdens de gymlessen moet je oppassen dat je niet valt op een stuk gebroken glas, want dat kom je geregeld tegen. Soms zijn de velden heel hobbelig, dan moet je daar voor oppassen. Als het regent gaat de les niet door, want de kinderen hebben niet altijd een paar schone kleren. Eén school is al uitgevallen door de regen deze week. Op sommigen scholen spreken de kinderen Afrikaans, voor de dutchies erg leuk, want je kunt best veel verstaan en met ze praten, de kinderen hebben de grootste lol om de kleine verschillen in de talen. De lessen geven we in groepjes, dus er is voor elk kind aandacht. Als we aankomen op de scholen komen de kids geregeld aangerend en gaan ze ons knuffelen. Wij knuffelen met alle liefde natuurlijk terug.

Om in shape te blijven doen wij elke dag 20 burpeys met een aantal meiden en gaan we wel eens ff een rondje rennen door de wijk en wat oefeningen doen. Het gevolg is dat ik amper kan lopen van de spierpijn, maar dat ren ik er dan weer uit tijdens het geven van de gymlessen. We doen vaak zelf ook mee op het einde.

Het is hier winter, maar dit zouden wij in Nederland zomer noemen, al valt er in NL meer regen dan hier. Het is gemiddeld 23 graden en de zon brandt behoorlijk, een spatje regen soms en de wind is zeer wisselvallig. Het gevolg dat er al meerdere verbrande koppies rondlopen.

Deze week hebben we vooral lessen gegeven, vanaf volgende week gaan we ook beginnen met ons onderzoek, dan gaan we ook dagen op kantoor zitten, we zijn hier tenslotte om af te studeren.

Morgen gaan we naar Jeffreys Bay met de hele groep, we slapen in een hostel en komen zondagavond weer terug. Dit gaat zeker leuk worden.


Dit was mijn eerste blog, misschien mijn laatste, ik riep het nu ook al de hele week, maar hier is die dan. Hopelijk is dit een goede samenvatting van mijn week. Ik wil nog zoveel vertellen over de organisatie, maar het is nu weer tijd voor mij om gezellig te doen, dus voor meer informatie stuur ik jullie door naar de site van United Through Sports.

Groetjes!!

p.s ik heb dus een afrikaans telefoonnummer, dus als je mij mist kun je een fbchat sturen, dan krijg je misschien mijn nummer. X







Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Ramona

Actief sinds 01 Sept. 2017
Verslag gelezen: 500
Totaal aantal bezoekers 5997

Voorgaande reizen:

01 September 2017 - 31 December 2017

Mijn eerste reis

Landen bezocht: